Christchurch and Kaikoura - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marvin Beers - WaarBenJij.nu Christchurch and Kaikoura - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marvin Beers - WaarBenJij.nu

Christchurch and Kaikoura

Blijf op de hoogte en volg Marvin

12 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

De foto's van me reis in geselecteerde albums op mijn facebook ZIJN VOOR IEDEREEN ZICHTBAAR OOKAL HEB JE GEEN FACEBOOK:

https://www.facebook.com/marvin.beers.1

Om de mensen in de bus nog even extra te pesten staan we nog een uurtje eerder op... jaja de bus vertrekt 7u nu. Nu kan je er van uit gaan dat zelf ik even een tukkie doen. We rijden langs het meer de bergen in en het is wederom weer een prachtig uitzicht. Om jullie het volledige beeld te kunnen geven moet ik me GoPro opzetten en alles filmen wat ik zie want het is niet te beschrijven. Na een lange rit komen we aan in Christchurch een grote stad die in 2011 door een grote aardbeving is geraakt 6.1 op schaal van richter. Nu is er geen Max aan de schaal maar om je een beeld te geven 58% van de stad zo groot als Utrecht of Almere stad is totaal met de grond gelijk gemaakt. Nu staat Christchurch op fossielen grond. Dit omdat door een aardbeving paar honderd jaar geleden een fossielen plaat NZ opschoof en daar is Christchurch dus op gebouwd. De grond is jong, luchtig en dus als een soort drilpudding met een aardbeving. Het grootste gedeelte van het centrum is nog redelijk in tact maar de wijken richting de zee zijn helemaal plat, al is er natuurlijk al een heel stuk weer opgebouwd. Ze hebben veel en mooie plannen voor hun toekomstige stad en daar is veel werk lui voor nodig dus heb her en der mijn woordje verspreid en kreeg al snel te horen dat ik erg gewild was. Ze wilde zelfs dat ik nu al bleef omdat er een zomer stop is voor de NZ'er en er mensen nodig zijn die door werken om het werk te overlappen. Als het goed gaat zijn ze over 15 á 20jr klaar met alles dus nog een hoop te doen. Door dat er overal gebouwd word en er weinig staat en/of mensen zijn is de stad erg stil. Het is een beetje doodgebloed na de aardbeving en veel jongeren zijn verhuist naar Queenstown, Auckland, Wellington of zijn voor het plattelandsleven gegaan. Daardoor is er niets te beleven en heb ik vrij weinig nog te zeggen over deze stad.

Kaikoura

Kaikoura was een heerlijke strand stad. Het deed me veel denken aan Zandvoort aan zee bij me Opa. De zoute zeelucht viskraampjes en her en der winkeltjes en mensen. Het was er vrij rustig omdat er een flinke wolken partij boven het stadje hing. Het is tevens dé plek om Walvissen en Dolfijnen te spotten omdat die via de warme stroom van het noorden na het kalveren langs komen of van het zuiden af naar het noorden zwemmen om jongeren te baren. Het is in deze baai dus altijd druk in de zee en dat maakt het daar erg bijzonder. Ik kom terug om vlak bij deze stad in Christchurch te gaan weken dus kies er voor om met een groepje op pad te gaan langs de zee te hiken over de duinen en heuvels. We zien her en der wat zeehonden die hun jonge een paar maanden geleden gebaard hebben. Het is een leuk gezicht en we hebben nog redelijk zacht weer. Door ons gesprek en onoplettendheid raken we van het pad en geen idee hoe we moeten lopen. We zien een stel van de groep beneden (150-200mt) langs het strand lopen maar kunnen daar niet komen en de heuvels en duinen lijken erg op elkaar. We proberen toch de kust te volgen als het opeens keihard begint te regenen! Het giet en hoost en we rennen in goed hoop langs de kust. Door hoge bebossing en bomen kunnen we de kust niet zien en we rennen een soort uitkijkpunt op. Van daar zien we de stad... veel meer naar links dan het strand en dus weer een extra end rennen door de regen. We komen na 30min aan bij een parkeerplaats en zien een lange zig zag weg naar de stad toe leiden en besluiten te gaan liften. We lopen langs de weg maar natuurlijk aan de verkeerde kant als er opeens een flinke hoorn achter ons afgaat! Is het onze buschauffeur die bij het zien van de bui iedereen uit voor zorg is gaan oppikken langs de weg. Was echt mazzel want het begon te gieten! Eenmaal terug gaan we met ze alle bij het haardvuur zitten en genieten van een kop thee die de andere die in het hostel bleven voor ons maakte. Zo fijn is het backpacken iedereen voor elkaar. Na het koken gaan we even languit op de bank met ze alle film kijken en vinden het wel prima zo.

  • 21 Januari 2015 - 12:51

    Mamsje:

    Hai Marv,
    Goh wist niet dat er zoooo weinig van Christchurch overgebleven is. Ja, dan kan ik me voorstellen dat er veel handy men nodig zijn om dat weer op te bouwen. En dat het dan ook nog weer eens zo lang zal gaan duren voor het weer opgebouwd is.
    De foto's van de zeehondjes zijn leuk. Die blijven gewoon lekker liggen he, als je in de buurt komt.
    Goede reis naar het Noorden.
    Big, big hug
    Mamsje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Marvin

Dit is een reis waar ik en velen anderen van dromen (droomde)!! Via Dubai, Thailand, Australië en Nieuw Zeeland komt deze reis tot stand. Op dit blog zal ik beetje bij beetje mijn reis aan jullie laten zien en een beetje mee te laten snoepen van al het moois buiten Europa!

Actief sinds 08 Nov. 2014
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 12905

Voorgaande reizen:

30 November 2014 - 27 Februari 2015

Hoofdbestemming Nieuw Zeeland!

08 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 November 2014 - 30 November 2014

Door reis Australie, Sydney

12 November 2014 - 26 November 2014

Door reis Thailand

07 November 2014 - 11 November 2014

Mijn eerste reis naar Dubai

Landen bezocht: